Geoblog.pl    gucio    Podróże    Polska północno-wschodnia.    Sejny
2020

Sejny

Polska, Sejny

Następne miejsce to Sejny. Dookoła niezwykłe krajobrazy, pofałdowane obszary polodowcowe, kilkadziesiąt pięknych i czystych jezior, rzeczek i strumieni, szumiące kompleksy leśne ale my chcemy coś zjeść. Jest wreszcie restauracja ….... zamknięta z powodu braku prądu. Na dodatek zaczyna padać. Jedziemy do bazyliki i kasztoru. Piękny duży parking. Podominikański zespół kościoła i budynku klasztornego stwarza harmonijną całość, dominuje barok, ale czuć echa stylu klasycznego, gotyckiego i rokoko. Na skwerku przed bazyliką trwa barokowa kapliczka z napisem: „Święta Agato módl się za nami”. Św. Agata miała chronić Sejny  przed pożarami, jednak  kiedy  wybuchł  wielki pożar w 1941 roku spowodowany przez wojska niemieckie to ogień był tak silny, że przeniósł się do miasta i strawił wiele zabytkowych budynków,  jednak… kaplica św. Agaty ocalała.  Kute ogrodzenie zostało wykonane przez miejscowych rzemieślników jeszcze w 1904 roku. Niedaleko stoi pomnik Antoniego Baranowskiego. Antoni Baranowski to orędownik na rzecz pokojowego współistnienia narodów.  Przeciwstawiał się postawom nacjonalistycznym. Koniec zwiedzania. Idziemy do sklepi i jemy w samochodzie. Ten dzień nie był dla nas. Wracany na nocleg.