Geoblog.pl    gucio    Podróże    Ukraina - Kijów    Kijów - c.d.
2017

Kijów - c.d.

Ukraina
Ukraina, Kijów

Dziś trochę trzeba więcej zwiedzić więc szybkie śniadanie na ulicy i zaraz obok naszego hotelu piękny Sobór św. Włodzimierza. Obiekt w stylu bizantyjskim. Wnętrze bogato zdobione przebogatymi freskami. Po drodze mijamy gmach Opery Narodoweji dochodzimy do Złotej Bramy. W średniowieczu brama wjazdowa do grodu Jarosława. Legenda głosi że w 1018 w czasie wyprawy na Ruś Kijowską Bolesław I Chrobry uderzył Szczerbcem o bramę wyszczerbiając go. Prawda jest taka że jeszcze wtedy tej bramy nie było ale legenda legendą. Upał znowu daje znać o sobie więc popijamy chłodny kwas chlebowy i ruszamy na Plac Sofijski. Głównym obiektem na placu to jest zespół klasztorny Sofii Kijowskiej. Wchodzi się do niego przez bramę – dzwonnicę. Kupujemy bilety i wchodzimy do tych atrakcji. Centralny punkt to sobór Sofijski. To wzorcowa budowla dawnej Rusi. Wnętrze zdobią wspaniałe freski i mozaiki. Na terenie jest jeszcze dom metropolity,południowa baszta wjazdowado której przylega konsystorz i cele mnisze a dalej stoi Mała Sofia. Przysiadamy na ławce koło bramy Zaborowskiego a wszystko to w zadbanym parku. Dużo zieleni. Teraz wspinamy się schodami na dzwonnicę. Widok wspaniały. Z jednej strony oczywiście zespól klasztorny a z drugiej obszerny plac Sofijski. Na placu pomnik Bohdana Chmielnickiego na którym hetman zatrzymuje konia na kurhanie i wskazuje buławą na północ-Moskwę. Wspaniały widok na plac Michałowski na który udajemy się już po zejściu z wieży. Na placu pomnik księżnej Olgi , a kawałek dalej monaster św. Michała Archanioła o Złotych Kopółach. Jest to najważniejszy obiekt historyczny Kijowa. Monaster zwraca uwagę jaskrawą kolorystyką budynków. Kopóly pokryte złotą warstewką, a sciany uderzają ostrą niebieską barwą. Sobór został zrekonstruowany ale wyposażenie jest oryginalne bowiem przed zniszczeniem zostało wywiezione. Obok cerkiew-refektarz św.Jana Chryzostoma zbudowany w stylu baroku ukraińskiego. To jedyna budowla monasteru oszczedzona przez bolszewickich burzycieli. Wychodząc z monasteru rzucamy okiem na monumentalny gmach MSZu.Ruszamy dalej. Zjazd św.Andrzeja sprowadza brukowaną kocimi łbami jezdnią pomiędzy pięknie wyremontowane stare kamienice. Po prawej cerkiew św.Andrzeja /niestety zamknięta/.Piękna świątynia z charakterystycznym zielonym dachem. Idziemy dalej. Po prawej i lewej dużo straganów. Pamiątki, starocie, rękodzieła no prawie wszystko. Mijamy kamienicę zwaną zamkiem Ryszarda Lwie Serce i Muzeum Michała Bułchakowa, Muzeum Jednego Dnia. Trochę zmęczeni i głodni zatrzymujemy się w uroczej knajpce. I tak zeszliśmy na Padół. Kupujemy kawę i siadamy na skwerku przy fontannie aby ustalić dalszą trasę. To plac Kontraktowy. Obok Dom Kontraktów rezydencja zarządu giełdy. Dobrze się siedzi ale na mapie widzimy że niedaleko płynie Dniepr więc idziemy nad rzekę. A tu piękna cerkiew św.Mikołaja na Wodzie. Malutka ale jest. Na nadbrzeżu pełno atrakcji głównie kulinarnych. Metrem podjeżdżamy bliżej centrum i ostatni punkt dzisiejszego dnia to Chreszczatyk,najważniejsza ulica Kijowa i Majdan Niezależności. Główna ulica miasta to zespół gigantycznych gmachów. Pełno tu też restauracji, sklepów i urzędów. Szerokie trotuary alei stanowią deptak miejski. I tak doszliśmy do placu o którym głośno było w 2006 roku. Pomarańczowa rewolucja doprowadziła do powtórki sfałszowanych wyborów. W centrum placu jest 50-metrowa kolumna Niepodległości. Jest tu bardzo gwarno i wesoło. Turyści jak i miejscowi bawią się tu wesoło. My zmęczeni wsiadamy w autobus i jedziemy do hotelu. Jutro też jest dzień.