Geoblog.pl    gucio    Podróże    Polska północno-wschodnia.    Stańczyki - mosty
2020

Stańczyki - mosty

Polska, Stańczyki

Jedziemy na mosty w Stańczykach. Miła niespodzianka bo przed nami wieża widokowa na mosty i okolice. Obok wieży parking. Wchodzimy na wieżę. Przepiękny widok. Do mostów dojazd dobry i też parking.. Tu wypiliśmy kawkę zjedliśmy po lodzie a do samych mostów kawałek piechotą. Wstęp symboliczny /chyba 7,- /.
Mosty wysokie na 36,5 m i dłu­gie na 180 m.Sto­ją wbi­te w kra­wędź la­su i na ma­łym wznie­sie­niu.Pierw­szy most po­wsta­wał w la­tach 1912–1914, a dru­gi – równoległy do tego pierwszego – w 1918 ro­ku. Wyglądają one trochę jak akwedukty rzymskie. W 1917 roku rozpoczęła się budowa trzeciego mostu. Ze wzglę­du na za­wi­ro­wa­nia po­li­tycz­ne i hi­sto­rycz­ne – I woj­nę świa­to­wą i la­ta 20., tyl­ko na jed­nym mo­ście po­ło­żo­no to­ry. Powstała więc jednotorowa trasa lokalna licząca 35 km. Przebiegała przez Botkuny, Dubieniki, Stańczyki, Pobłędzie i Żytkiejmy. W 1927 roku zaczęły kursować pociągi osobowe. Trasa była całkiem popularna, szczególnie w weekendy, gdy jeździli tędy turyści, wędkarze i grzybiarze. Jeździły tędy także pociągi towarowe z drewnem i kamieniami. To­ry zo­sta­ły osta­tecz­nie ro­ze­bra­ne w 1945 ro­ku przez Ar­mię Czer­wo­ną i do dziś nic się nie zmieniło.
Mosty w Stańczykach stanowiły miejsce spotkań znanych osobistości ze świata kultury i polityki. W 2006 roku kręcono tu sceny do filmu “Ryś” w reżyserii Stanisława Tyma. Przez kilka lat na jednym z filarów mostu południowego wisiała podobizna Stanisława Tyma, odtwórcy roli prezesa Ryszarda Ochódzkiego (głównego bohatera filmu).
Wróciliśmy w pobliżewieży widokowej i zeszliśmy nad brzeg jeziora bo upał już nas zmęczył.