Geoblog.pl    gucio    Podróże    Łotwa, Estonia, Litwa - Ryga, Tallin, Szawle    Góra Krzyży

Góra Krzyży

Litwa
Litwa, Szawle

Rano opuszczamy Tallin i udajemy się w drogę powrotną do Polski.Jadąc przez Litwe odwiedzimy Szawle a konkretnie Górę Krzyży która jest jakieś 12 km przed miastem.Tankujemy za Tallinem.Benzyna /95/ 1,35 euro.Droga do Rygi pusta.Teraz prosto na Litwe i w południe jesteśmy koło Góry Krzyży.
Tu w 1430 r. postawiono kapliczkę upamiętniającą przyjęcie przez Żmudzinów chrztu. Nad kapliczką górował wielki krzyż. Dziś to miejsce znane jako Góra Krzyży w Szawlach - nazywane jest również Górą Modłów, Górą Zamkową czy też Górą Świętą. Niezwykłość tego wzniesienia polega na tym, że całą jego powierzchnię zajmują tysiące, głównie drewnianych, krzyży - postawionych przez pielgrzymów zarówno z Litwy, jak i całego świata. Wśród krzyży tworzących na wzgórzu gęsty „las”, wiodą alejki i ścieżki. Po powstaniach 1831, 1863 r. w pamięci zbiorowej utrwaliło się, że właśnie w tym miejscu chowano potajemnie poległych powstańców, którym stawiano krzyże. Później stawiano krzyże wszystkim, którzy zginęli w niewiadomych okolicznościach. Były one bolesną pamiątką po tych, którzy padli w walce, albo zginęli w dalekich syberyjskich tajgach. W pamięci najstarszych mieszkańców zachowują się wspomnienia, przekazywane z pokolenia na pokolenie, że na górze dokonywano egzekucji na powstańcach. Prawdopodobnie mogiły czterech z nich znajdują się na lewo od wejścia. I to było jedyne miejsce pochówku. Góra nie jest i nigdy nie była cmentarzem. Jest miejscem bólu i pamięci, próśb i nadziei. Miejscowi mieszkańcy uważali górę za świętą. Po wejściu Rosjan na ten teren rozpoczęło się niszczenie krzyży. Przez kilka lat trwała prawdziwa „wojna o krzyże”: w dzień wzgórza pilnowała milicja, w nocy ludzie ponownie ustawiali krzyże, rano niszczyli je milicjanci. Dziś wszystkie krzyże, które obecnie znajdują się na górze, zostały ustawione czy zawieszone po 1975 r.Jest ich ponoć 150 000 i stale przybywa /byłem świadkiem /.Szczególne znaczenie ma krzyż od Ojca Świętego Jana Pawła II, który przybył na Górę Krzyży 7 września 1993 r. I z tego miejsca pobłogosławił Litwę i całą Europę. Góra Krzyży stała się własnością całego świata. Po upływie roku Góra Krzyży otrzymała od Ojca Świętego Jana Pawła II, krucyfiks, który jakby otwiera drogę męki, czyli aleję krzyży.//z artykułu Zbigniewa Sulatyckiego
Pogoda trochę deszczowa wiec jedziemy na nocleg do Szawle.Nocujemy w domku wielorodzinnym zaraz przy szosie.Zmęczeni drogą no i pogoda deszczowa więc już nie wychodzimy do miasta.Rano dalsza droga do kraju.